Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פירות וירקות: כמה אנחנו באמת צריכים לאכול בכל יום?

פירות וירקות: כמה אנחנו באמת צריכים לאכול בכל יום?

הזוגיות בין תזונה בריאה ובין איכות החיים הגופנית היא ידועה מזמן רב. תזונה נכונה ומאוזנת היא גורם מרכזי בהבטחת חיים בריאים וארוכים. אחד המרכיבים המרכזיים בתזונה הבריאה הוא צריכת פירות וירקות בכמויות המומלצות. פירות וירקות מספקים לגוף מגוון רחב של ויטמינים, מינרלים, וסיבים תזונתיים שהם חיוניים לפעילות הגופנית ולתמיכה במערכת החיסון. אז כמה פירות וירקות אנחנו אמורים באמת לאכול בכל יום? במאמר זה נתרקם את המספרים ונדביק למציאות היומיומית שלנו.

הכמות המומלצת: פירות וירקות לכל יום
הכמות המומלצת: פירות וירקות לכל יום

מה המלצות הצריכה היומית?

לפי המלצות משרד הבריאות בישראל, הצריכה היומית של פירות וירקות תלויה בגיל, במין וברמת הפעילות הגופנית של האדם. הטבלה הבאה מסכמת את המלצות הצריכה היומית של פירות וירקות לפי הגיל:

גיל פירות (גרם) ירקות (גרם)
גיל פעוט 200 200
גיל ילד 300 300
גיל מתבגר 400 400
גיל בוגר 400 400

כמובן שישנם מקומות בעולם שהמלצות הצריכה היומית משתנות, ולכן תמיד עדיף להתייעץ עם מתקן תזונה מוסמך שיכוון באופן מדויק על פי הצרכים האישיים שלך.

התפרצות האקטואליה

בעידן המודרני שלנו, בעידן המאונך והמבוזר שאנחנו חיים בו, ישנם דמויות רבות שמנסות לעשות עלינו "התפרצות האקטואליה" לגבי כמויות הפירות והירקות שאנחנו צריכים לאכול. כשאנחנו משתמשים במונח "התפרצות האקטואליה", אנחנו מתכוונים לשקרים שמופצים באופן ממומן במטרה להשפיע על אנשים ולהפוך אותם למקבלים של עצמם מוצרים או שירותים מסוימים.

אחד הדוגמאות הטובות להתפרצות האקטואליה היא הצריכה היומית של פירות וירקות. כמה מהפרסומות טוענות שאנחנו חייבים לאכול כמה מיליוני גרם של פירות וירקות ביום כדי לשרוד. נכון, פירות וירקות הם חשובים, אך כמות כזו אינה פחותה מהזוית הנכונה.

מקרה לדוגמה

נניח שנכון לגבי הצריכה היומית של פירות וירקות היו נמסרים 400 גרם של פירות ו-400 גרם של ירקות לבוגר. עכשיו נניח שאדם מסוים מחליט לאכול 800 גרם של פירות וירקות כל יום. האם הצריכה היומית שלו מתקיימת?

אם נסתכל על ערכים תזונתיים ממוצעים של פירות וירקות, נמצא ש-100 גרם של פירות מספקים בערך 50 קלוריות, ו-100 גרם של ירקות מספקים בערך 25 קלוריות. לכן, 800 גרם של פירות וירקות יאכסנו בבניין של כ-400 קלוריות. אם הצריכה היומית שלנו היא כ-2000 קלוריות, אז עם הפירות והירקות האנו אוכלים רק כ-20% מהצריכה היומית שלנו.

לכן, קל לראות שההתפרצות האקטואלית של "אתה חייב לאכול המון פירות וירקות" אינה תואמת את המציאות התזונתית. כמות הפירות והירקות המומלצת היא בסדר היום, אך יש לתזמן אותם בכמות שתהווה רוב הצריכה היומית שלנו.

דוגמאות מעולם המציאות

כדי להבין טוב יותר כמה פירות וירקות צריך לאכול בפועל, נלקח כמה דוגמאות מעולם המציאות שיסבירו את התזונה המאוזנת:

  • דוגמה 1: ילד בן 10 בריא ופעיל גופנית: לפי הטבלה, הצריכה היומית שלו היא 300 גרם פירות ו-300 גרם ירקות. ילד בן 10 מסוגל לאכול בפועל כ-150 גרם פירות בכל ארוחה ועוד 150 גרם ירקות בכל ארוחה. בסך הכל, הוא יצטרך לצרוך כ-450 גרם פירות וירקות ביום.
  • דוגמה 2: מבוגר בן 30 עם מורכבות גופנית ממוצעת: לפי הטבלה, הצריכה היומית שלו היא 400 גרם פירות ו-400 גרם ירקות. מבוגר בן 30 עם מורכבות גופנית ממוצעת יכול לאכול כ-200 גרם פירות בכל ארוחה ועוד 200 גרם ירקות בכל ארוחה. בסך הכל, הוא יצטרך לצרוך כ-600 גרם פירות וירקות ביום.
  • דוגמה 3: אדם מבוגר בן 50 עם מורכבות גופנית נמוכה: לפי הטבלה, הצריכה היומית שלו היא 400 גרם פירות ו-400 גרם ירקות. אדם מבוגר בן 50 עם מורכבות גופנית נמוכה יכול לאכול כ-100 גרם פירות בכל ארוחה ועוד 100 גרם ירקות בכל ארוחה. בסך הכל, הוא יצטרך לצרוך כ-200 גרם פירות וירקות ביום.

המלצות לצריכת פירות וירקות

המלצות התזונאים לגבי כמות הפירות והירקות שאנו צריכים לאכול מדי יום משתנות מעט בין המדינות והארגונים השונים, אבל בדרך כלל נעות בין 5 ל-10 מנות ביום. בישראל, משרד הבריאות ממליץ על 5-6 מנות ירקות ופירות ביום.

יתרונות צריכת ירקות ופירות

צריכה גבוהה של ירקות ופירות מקושרת ליתרונות בריאותיים רבים:

  • הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם
  • הפחתת הסיכון לסרטן
  • ויסות לחץ הדם
  • הפחתת הסיכון לסוכרת
  • שיפור העיכול ואיזון המערכת החיסונית

ירקות ופירות הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים וחומרים צמחיים בעלי השפעות אנטי-אוקסידנטיות.

כמה פירות וירקות אנחנו צריכים?

כפי שצוין, משרד הבריאות בישראל ממליץ על 5-6 מנות ירקות ופירות ביום. מהי בדיוק "מנה"?

מנת פירות או ירקות שווה ל-80 גרם. לדוגמה: תפוח בינוני, 2 אפרסקים בינוניים, גזר בינוני, כוס תרד גדולה או כוס עגבניות חתוכות.

כלומר, אם נאכל ביום תפוח אחד, סלט עגבניות בארוחת הצהריים ומנת ירקות בארוחת הערב – צרכנו כ-3 מנות ועוד צריך להשלים עם פירות נוספים.

טיפים להגדלת צריכת הירקות והפירות

לעיתים קרובות אנשים מתקשים לצרוך את כמות הירקות והפירות היומית המומלצת. להלן מספר טיפים שיעזרו בהגדלת צריכת הירקות והפירות:

  • הוספת ירקות לכל ארוחה – החל מהארוחה הראשונה בבוקר
  • אכילת פרי כקינוח במקום ממתקים ועוגות
  • הכנת מיץ ירקות טרי בבלנדר
  • הכנת סלט ירקות צבעוני ומגוון
  • שתיית שייק ירקות יחד עם פירות
  • איפור קינוחים ומאפים בירקות – כמו גזר, תפוחים, פטריות ועוד
  • יצירת רטבים לפסטה על בסיס ירקות
  • הקפדה על ארוחות הכוללות צלחת ירקות
  • נשנוש בירקות חתוכים כמו גזר, פלפלים ועוד

ירקות ופירות קפואים ומשומרים

שאלה נפוצה היא האם ירקות ופירות קפואים או משומרים (כבושים, מומלחים) נחשבים כמנה בהמלצות היומיות?

התשובה היא חיובית – ניתן לספור ירקות ופירות מעובדים אלו כחלק מהכמות היומית המומלצת. עם זאת, עדיף להעדיף ירקות ופירות טריים מבחינה תזונתית.

יש לציין שפירות וירקות שעברו עיבוד תעשייתי עם תוספת סוכר, שמן או מלח (כמו מיץ תפוזים מתוק או זיתים בשמן) יש לצרוך במתינות שכן הם מכילים קלוריות ונתרן רבים יותר.

מה עם מיצי פירות וירקות?

מיץ פירות או ירקות טבעי שהופק בבית בעזרת בלנדר נחשב אף הוא כמנת ירקות או פירות.

יחד עם זאת, רוב המיצים המעובדים הנמכרים בחנויות מכילים כמויות גבוהות יחסית של סוכר ופחות סיבים תזונתיים בהשוואה לפרי השלם. לכן עדיף להעדיף את הפרי השלם.

מה עם תוספי תזונה?

כיום ניתן למצוא בשוק תוספי תזונה רבים המכילים ריכוז גבוה של ירקות ופירות. האם ניתן להחליף בעזרתם מנות של ירקות ופירות?

למרות שחלק מתוספים אלו אכן מספקים ויטמינים ומינרלים חשובים, הם אינם יכולים להוות תחליף מלא לירקות ופירות שלמים. זאת משום שהם אינם מכילים את מלוא הרכב החומרים הצמחיים והסיבים שבפירות והירקות.

לכן, תוספי התזונה יכולים להוות תוספת לתזונה ולא תחליף לירקות ופירות.

סיכום

ההמלצה הנפוצה לצריכת ירקות ופירות היא 5-6 מנות ביום, כאשר מנה שווה ל-80 גרם. כדי לעמוד בהמלצה זו, כדאי לשלב ירקות ופירות בכל הארוחות ולהעדיף אותם טריים. ניתן לספור גם ירקות ופירות קפואים, משומרים ומיצים טבעיים כחלק מהכמות היומית המומלצת.

כמה פירות וירקות יומיים נדרשים לנו באמת?
כמה פירות וירקות יומיים נדרשים לנו באמת?

מסקנה

פירות וירקות הם חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה ומאוזנת. צריכת כמויות מתאימות של פירות וירקות יכולה לשפר את הבריאות הגופנית והנפשית ולהקל על מגוון בעיות רפואיות. עם זאת, חשוב להבין כי הצריכה היומית משתנה בהתאם לגיל, מין ופעילות הגופנית של האדם. תמיד כדאי להתייעץ עם מתקן תזונה מוסמך כדי לקבוע את רמת הצריכה המדויקת לפי הצרכים האישיים שלך. עם תזונה מאוזנת ומגוונת, תוכל להיות בטוח שאתה נותן לגופך את המזון הנכון והמתאים לתמיכה ברמת הבריאות שלך.

מה היה לנו עד עכשיו?
מומלץ לאכול בין 5 ל-9 מנות של פירות וירקות ביום, תלוי בגיל, במגדר וברמת הפעילות הגופנית של האדם.
הפירות והירקות מספקים לנו את הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים הנחוצים לגוף, מפחיתים את סיכון החלות ומחלות לב, מסייעים בשמירה על מערכת העיכול ומסייעים בשמירה על מערכת החיסון.
ישנם מספר פירות וירקות שנחשבים למומלצים עקב תכונותיהם התזונתיות. לדוגמה, בננה, תפוח, תפוח אדמה, גזר, עגבניה וחסה הם רק חלק מהרשימה הארוכה של הפירות והירקות שמומלץ לצרוך בכמות מוגבלת בכל יום.